Ekonomi- och energikväll 17.10.2022

Tapahtuma on ruotsinkielinen, mutta kaikenkieliset ovat tervetulleita!

Under de senaste åren och månaderna har mycket i vår relativt trygga tillvaro ställts på ända. Coronapandemin följdes av kriget i Ukraina, efter det följde höjda priser på mat och bränsle, och nu står vi inför en vinter med höga priser på den livsviktiga elektriciteten.

Vad är egentligen inflation, och varför blir allt dyrare just nu? Och hur hänger det ihop med högre räntor? Vilka faktorer påverkar priset på el? Varför kan ett bolag sälja billigare el än ett annat? Kan politikerna och samhället göra något för att underlätta medborgarnas vardag i ekonomiskt kärva tider? Är det lättare att acceptera förändringar, om man förstår de bakomliggande orsakerna?

För att besvara dessa frågor ordnar Vasa svenska social-demokrater en EKONOMI- OCH ENERGIKVÄLL måndagen den 17.10 kl. 17.30. Platsen är bibliotekets Dramasal, Biblioteksgatan 13 i Vasa.

Samarbetspartner kring evenemanget är Österbottens svenska studieorganisation ÖSS och Finlands svenska socialdemokrater FSD.

Inledare är nationalekonom CHRISTER LINDHOLM från Åbo, utvecklingschef JAKOB FRANTS från Vasa elektriska Ab samt SDP:s vice ordförande och riksdagsledamot MATIAS MÄKYNEN från Vasa. Efter inledarnas anföranden finns det möjlighet till frågor och diskussion. Även FSD:s ordförande DIMITRI QVINTUS deltar på plats.

Evenemanget sänds live på FSD:s Facebook-sida, ingen anmälan behövs. https://www.facebook.com/groups/finlandssvenskasocialdemokrater

Om du vill delta på plats, anmäl dig senast den 12.10 via https://www.lyyti.fi/reg/ekonomi_och_energikvall_11

Kaffeservering. Varmt välkommen!