Vaasan Tori ja näitä asioita vaasalaiset toivoivat SDP:n torimajalla 13.-6.4.2017

1. LIIKUNTA
– verorahojen käyttöä urheiluun on hillittävä, ei lisää rahoitusta urheilurakentamiseen (2 vastausta)
– luistinkoppeihin valot

2. TERVEYS- JA VANHUSPALVELUT
– sairaala-asiat kuntoon, omalla äidinkielellä palvelua (14 vastausta)
– lisää henkilökuntaa vanhuksia hoitamaan (7 vastausta)
– kohtuuhintaista palveluasumista iäkkäille ihmisille. Mallia voi hakea Kapellan puistotien palveluasumisesta Kalasatamasta. Mahdollisuus ostaa vain ne palvelut joita kokee tarvitsevansa ja voi asua pitkään kotona. Päiväkoti tai lasten kerhotoimintaa ja iäkkäiden asumista samaan taloon elävöittämään ja ilahduttamaan iäkkäitä. Vapaaehtoiset voisivat myös tuoda oman lisäarvon palveluihin. (5 vastausta)
– vanhuksien tulee päästä hoitokotiin, kun eivät enää pärjää kotona omin avuin, eivätkä kotipalvelun turvin ( 4 vastausta)
– terveysasemien toiminta  lääkärien vastaanotolle täytyy päästä ja erikoissairaanhoitoon panostettava (4 vastausta)
– Ristinummelle ohjattua liikuntapalvelua vanhuksille, että voivat pysyä liikuntakykyisiä pitempään (2 vastausta)
– päättäjät tutustumaan sairaalaan, niin tietävät mitä siellä tapahtuu
– vanhuksille jumppatunteja (Vuorikodille palvelu, joka lopetettu) ja kuntosalimaksut poistettava vanhuksilta
– hammashoidon jonot purettava
– Rewell Centeriin terveyskioski, jossa voi mittauttaa verenpaineen, otattaa verikokeen ym.
– tarvitaan tietoa/tiedotusta miten voi ryhtyä vapaaehtoistyöhön, kuten esim. käydä soittamassa pianoa vanhuksille tai hoitaa lapsia. Puhutaan paljon vapaaehtoistyön tärkeydestä, mutta keneen voi ottaa yhteyttä, kun haluaa osallistua.
– eläkeläisiä kohdeltava paremmin
– valinnanvapaus sote-uudistuksessa askarruttaa ja pelottaa, miten tulee toimia, jos on valinnut hitaan palvelutuottajan ja tarvitsee myöhemmin kiireellistä apua esim. kiireellistä syöpähoitoa. Voiko palvelun tuottajaa tässä tapauksessa vaihtaa, vaikka olisi valinnasta kulunut vain puoli vuotta?
– uimahallimaksut poistettava eläkeläisiltä, voivat pitää kunnostaan huolta ja toimia itsenäisesti pidempään
– taksikortti omaishoitajille, joilla ei ole mahdollisuutta muuten hoitaa omaisen asioita johtuen omaishoitajan omasta huonosta terveydentilasta, omaishoitajat ovat liian lujilla, apua tulisi saada
– sairaalan lastenosastolla omaiset hoitavat lapsiaan, hoitajien rooli?

3. NUORISO
– nuorisolle lisää vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, pelejä ym. (2 vastausta)
– nuorille enemmän aktiviteetteja, joissa pääsee toteuttamaan itseään, kuten skeittipuistoja ja hengailupaikkoja esim. opiskelijatalo, joka myöhään auki ja toimintaa raittiina
– tapahtumia lisää iltaisin keskustaan suomi-ruotsi-englanti-kielisiksi, jolloin saadaan riittävä määrä osallistujia: musiikkia, näyttelyitä
– nuorille ilmaisia tai halpoja liikuntatiloja

4. KUNTALIITOS, YHTEISTYÖ
– kuntaliitos Mustasaaren kanssa (2 vastausta)
– kuntaliitos Mustasaaren ja muiden kuntien kanssa
– yhteistyötä Uumajan kanssa lisättävä

5. YMPÄRISTÖ
– keskusta eläväksi, keskustaan enemmän liikkeitä, palvelut säilytettävä keskustassa, Kivihakaan on iäkkäiden ihmisten hankala päästä (4 vastausta)
– siilot purettava siilojen tilalle yhtä korkeita taloja/talo kuin purettavat siilot (4 vastausta),
– rantaan aktiviteetteja ja viihtyisäksi ihmisiä varten, huomioitava kaavoituksessa, hyvä, että rantaan suunnitellaan rakentamista (3 vastausta)
– rantarakentamista (2 vastausta)
– Sundomin lahti ruopattava, että venepaikat säilyvät, maat Backmanin saarelle
– viljelypalstojen määrää lisättävä
– Mustikkamaa säilytettävä luonnontilaisena, koska alueella käy paljon koululaisia, alueen terveysvaikutukset ovat suuret. Rakentamista voidaan lisätä Melaniemen ja Aaltopuiston väliselle alueelle, jossa on vapaata tonttimaata
– linja-autoaseman tontti rakennettava
– Palosaarelle Rahkolan tontille asuntorakentamista
– Mansikkasaareen asuntoja
– Gerbyn asukkaat tarvitsevat uimarannan
– Gerbyssä on hyvä asua
– Gerbyn alue siivottava roskista
– enemmän puistoja, ei liina tiivistä rakentamista
– maauimala Vaskiluotoon Fenno-hotellin tontille
– kadut ja alueet suttuiset, puhtaanapitoa lisää (2 vastausta)
– Ristinummen leikkikenttää uudistettava
– valot puuttuvat Emännänkadun jatkeelta, olisivat tarpeen
– pieniä puutaloja kaupunkiin, passiivitaloista esimerkkejä rakentamiseen
– uusiutuvaa energiaa lisättävä, maalämpöä, aurinkoenergiaa, tuulivoimaa jne.
– SÄILYTÄ LUONTO! Lue Jare Diamond: Kansojen tuho tai nousu
– kuntoradat hyvään kuntoon ja kuntoiluvälineitä Suvilahden pururadalle
– kaikki joutomaat, kuten Melanimen Lidlin ja Pappilanmäen välinen alue hyötykäyttöön, ensisijaisesti viljelyyn. Mikäli ei sovellu viljelyyn, istutetaan metsää tai auringonkukkapelto.
– tuulivoimalat asutuskeskusten ulkopuolelle Merenkurkkuun

6. KIELET
– kaupungin päättäviin elimiin tasapuolisesti suomen- ja ruotsinkielisiä
– kielipolitiikkaa ei saisi olla, asiat pitää voida hoitaa sekä ruotsin että suomen kielellä ja myös päätökset
– koska suomenkielinen saa yhtä hyvää hoitoa Vaasassa kuin ruotsinkielinen

7. LIIKENNE
– linja-autojen tulisi ajaa illalla myöhemmin, viikonloppuvuoroja lisättävä: aamulla aikaisemmin ja illalla myöhemmin kulkemaan Ristinummi-Vanha Vaasa-alueelle
(5 vastausta)
– joukkoliikenne toimivaksi, pakko asua keskustassa, kun joukkoliikenne ei toimi (4 vastausta)
– rahaa täytyy olla enemmän katujen ja teiden kunnossapitoon, ovat surkeassa kunnossa (3 vastausta)
– Palosaarelta ajaa kolme linja-autoa peräkkäin kaupunkiin, mikä tarkoitus – aiheuttaa välillä sekaannusta (2 vastausta)
– joukkoliikennebussit kulkemaan aikataulujen mukaan ja jatkoyhteydet järjestettävä toimiviksi (2 vastausta)
– bussipysäkkien talvikunnossapito toteutettava kunnolla, että ihmiset pääsevät pysäkiltä bussiin, erityisesti Kuninkaantien bussipysäkit
– terveyskeskuksien pihojen talvikunnossapitoa parannettava
– Gerbyn liikenne toimii (yhden perheen ja lisäksi mieshenkilön kommentit)
– Palosaaren ja kaupungin väliselle pyörätiesillalle tulee joka vuosi vesi, joka lainehtii – silta tulisi korjata, paljon kulkijoita
– linja-autolipun kertamaksu liian korkea
– helppoa pyöräillä Vaasassa
– Vaasa epäterveellinen läpiajokaupunki, johon pitäisi saada muutos, ohikulkuliikenne pois keskustasta

8. TORI
– toria kehitettävä eläväksi, myyjiä ja ohjelmaa, poliitikkojen toimittava aktiivisesti tavoitteen saavuttamiseksi (7 vastausta)
– kalanmyyntiä torille, myös talvella (2 vastausta)
– Tammelan torilta Tampereelta haettava oppia millainen on hyvä kauppatori
– vessoja torille (siistit ja valvotut), että iäkkäät ihmiset voivat tulla torille
– hyviä istuimia torille, iäkkäät ihmiset viihtymään torilla ja tuomaan sinne rahaa, aikaa heillä on ja eläkeläisten määrä kasvaa
– vihannesmyyjiä ympäri vuoden torille
– toria kehitettävä, mallia tulee hakea Turusta, Helsingistä, Kuopiosta, Joensuusta ja Oulusta  torille tulee saada myyjiä, tukkureita, suoramyyntiä, Reko jne. Yliopistolla tulee teettää selvitys siitä, mitä torilla voidaan myydä, vertailutietoa selvitykseen edellä mainituista kaupungeista.
– parkkimaksut pois viikonloppuisin
– kirpputori torille
– torille tyylikkäitä myyntikojuja

9. TYÖLLISYYS JA TOIMEENTULO
– eläkkeisiin yläraja/katto, koska tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi ja suuret tuloerot on jo riski yhteiskuntarauhalle, eläkeläisten toimeentuloa parannettava, ihmisillä ei riitä rahat ja kirkot ym. tekevät avustustyötä, Yhtenä esimerkkinä vanhan äidin kertomus: kantaa pajalleen ruoka-apukasseja ym., kun pojan tulos 500 €/kk ja pojalla kaksi lasta elätettävänä, ruokajonoissa 30–35 henkeä joka päivä Vaasassa (10 vastausta toimeentulovaikeuksista)
– työtä kaikille (8 vastausta)  työllistämisrahoja kaupungille työttömien työllistämiseen, sakkomaksuja ei ole viisasta maksaa, koska tekemätöntä työtä on paljon. Myös työllistämistukipaikkoja tarvitaan kaupunkiin, esimerkiksi Jupiterin kaltaisia, kun Jupiterin toiminta on päättynyt
– eläkeläisen tulot 700 €/kk, josta 50 € kuluu lääkkeisiin, jäljelle jäävä 650 € ei riitä vuokraan, ruokaan ym. perustarpeisiin (4 vastausta)
– yksi piste, jossa kokonaispalvelu köyhien auttamiseen, eikä juoksuttamista paikasta toiseen, tarvittaessa saatava myös kotiin apua

10. TALOUS, VEROTUS

– kunnan viranhaltijoiden maksettava veronsa Vaasaan
– Vaasan palkattava töihin oman kunnan asukkaita, jolloin verotulot jäävät omaan kuntaan
– käyttötaloudesta ei saa leikata investointien rahoittamiseksi
– todelliset kustannukset pitää tuoda esille esim. pakolaisiin liittyen
– kunnallisveroprosenttia ei saa korottaa

11. KOULUTUS, KIRJASTOT
– suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun
– koulut säilytettävä
– kirjastopalvelut säilytettävä tasavertaisina kaikille
– Palosaaren koulu on avattava koulukäyttöön, koko asuinalueen houkuttelevuus laskee, kun alueelta puuttuu alakoulu
– koulutuksesta ei saa säästää, se on hyvä investointi tulevaisuuteen

12. LIIKE-ELÄMÄ JA YRITYSTOIMINTA
– lähituottajien ruokakauppoja kaupunkiin
– ulkomaisia ravintoloita keskustaan
– energiaklusterin toimintamahdollisuuksia lisättävä

13. RUOKA
– päiväkoteihin luomuruokaa

14. KAUPUNGIN OMISTAMAT RAKENNUKSET JA RAKENTAMINEN

– hometalot kunnostettava tai purettava (3 vastausta)
– sairaanhoitajien työtilat, esim. Kirkkopuistikon terveyskeskuksessa on huono tila lääkärin vastaanotolle, se ei ole siihen palveluun tarkoitettu. Vastaanoton äänet kuuluvat seinien läpi. Lisäksi liian vähän huoneita henkilöstölle. Kun Kirkkopuistikon ja Hietalahden terveysasema ovat yhdistyneet, vanhuksien määrä on erittäin suuri. Hoitajia ja lääkäreitä on aivan liian vähän. Lisäksi tilat on huonot ja liian pienet. Lisäksi homeoireilua on terveyskeskuksissa.
– rakennusprojektien johtaminen kuntoon

15. PÄIVÄHOITO
– päiväkoteihin lisää henkilökuntaa (4 vastausta)
– päivähoito joustavammaksi ( ks. valtuuston aikaisempi päätös, jota muutettava)
– päivähoitomaksuja alennettava
– sijaiskielto kumottava päiväkodeissa
– päiväkotien ryhmäkokoja pienennettävä
– päivähoitomaksujen laskutus kellokorttiseurannalla tuntitaksan mukaan, maksetaan vain ajasta, jonka lapsi on hoidossa

16. MUUTA
– ihmisten tulee olla inhimillisiä toisilleen, lähimmäisistä tulee pitää huolta, että kaikilla olisi hyvä elää (3 vastausta)
– kaikki palvelut toimivat erittäin hyvin (3 vastausta)
– Vaasasta on käynnissä aivovuoto muualle Suomeen ja maailmalle = hyvin koulutetut henkilöt muuttavat pois. Selvitettävä syyt ja ryhdyttävä toimenpiteisiin, joilla voidaan turvata huippuosaajien pysyminen Vaasassa ja Vaasaan hakeutuminen (2 vastausta)
– ehdokkaiden tulee muistaa vaalilupaukset myös vaalien jälkeen, jolloin kansalaisten luottamus päättäjiin voidaan palauttaa (2 vastausta)
– asiat jätetään kesken, eikä viedä loppuun saakka (homeiset koulut, hoitamattomat rannat, siilot, tori, linja-autoaseman tontti jne.)
– halutaan tietoa siitä, miten akkutehdashanke etenee
– kouluissa tulee jakaa enemmän tietoa pakolaisista ja eri uskonnoista, jolloin poistuu turhia ennakkoluuloja
– Pia Viitanen presidenttiehdokkaaksi
– Wasa Station-nimi on väärä, gallerioita on jokaisessa kaupungissa