Kenellä on vastuu?

Yhteiskunta väkivaltaistuu. Mainonta on muuttunut täysin eroottissävytteiseksi. Ihmiset eivät välitä toisistaan. Pahoja asioita tapahtuu.

Media kertoo meille, että maailma on muuttunut pahemmaksi paikaksi elää, jopa täällä meidän entisessä lintukodossamme, jota Suomeksi kutsutaan. Toinen näkökulma tähän on se, että maailmassa on aina tapahtunut pahoja asioita, mutta nyt niistä vain herkemmin uutisoidaan ja tietoverkoston laajenemisen vuoksi myös nopeammin ja kauempaa.

Ei, ei minulla ole ratkaisua maailmanlaajuiseen henkiseen pahoinvointiin. Olisin ehkä jossain aivan muualla tällä hetkellä, jos olisi. Saattaisin istua YK:ssa jakamassa sitä yleisen hyvän lääkettä tai jakamassa maailman rauhan aatetta. No sitä toki teenkin. Pyrin järjestämään edes omalla kotiportaalla asiat kuntoon. Niin kai se vanha sanontakin ohjeistaa aloittamaan maailman parantamisen omasta porstuasta.

Vaasassa on moni asia ihan hyvin, paperilla. Meillä on äitiys- ja lastenneuvolat lähellä ihmisiä (väestövastuualueittain). Samoille väestövastuualueille on sijoitettu myös terveyden- ja sairaanhoitopalveluja, hammashuoltoa, posteja, kauppoja yms. Se, ovatko ne sitten oikeasti lähellä, onkin eri asia. Kartalla ehkä, mutta jos kuuntelee Västervikin perukoilla asuvaa äitä, joka joutuu kuljettamaan useamman lapsen kävellen ja rattailla Gerbyn terveysasemalle usean kilometrin päähän, voidaan olla eri mieltä. Tai sitä eläkeläistä, joka Vikingalta lähtee katselemaan bussiyhteyttä omalle terveysasemalleen Sepänkyläntielle ja toteaa, että se on mahdollista vain melkoisen matkan linja-autossa istuskellen tai parilla vaihdolla.. Palvelujen kehittäminen ja tehostaminen on johtanut siihen, että moni kokee, ettei enää saa henkilökohtaista palvelua omalta terveysasemaltaan. Omalääkäri ei välttämättä tapaa potilasta koskaan. Jonot ovat pitkiä ja jos asia on akuutti, aika annetaan sille, kellä vapaata sattuu olemaan. Esimerkkejä on lukuisia. Vastauksia melko vähän. Taloudelliset resurssit ovat niitä, mitä on ja jos veroa maksava väkimäärä Vaasassa ei kasva, palveluiden kehitys jatkuu vanhaan malliin.

Iloiset veronmaksajat ry kertoo, että verot ovat sosiaalisen oikeudenmukaisuuden väline. Keino, jolla jokainen voi osallistua yhteisten asioiden edistämiseen ja yhteisen hyvän tuottamiseen. Toinen hyvä keino osallistua on äänestää kunnallisvaaleissa. Kunnallisvaalit on mielestäni tärkeimmät vaalit ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Näissä vaaleissa valitaan ne ihmiset, jotka päättävät, miten kaupungin palvelut toimii, miten rahat jaetaan eri palveluiden kesken ja miten Vaasaa viedään eteenpäin seuraavat neljä vuotta.

Älä anna muiden käyttää ääntäsi, vaan anna se itse ehdokkaalle, joka vie asioita sinun haluamaasi suuntaan. Me ehdolle asettuneet olemme valmiita kantamaan vastuun näistä jokapäiväiseen elämääsi vaikuttavista asioista. Anna meille se mahdollisuus.

Sini Horttanainen (sd)

Vaasa